صبحانه ی حاوی مقادیر زیادی پروتئین آب پنیر به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند

تحقیقات جدید نشان داده است مصرف مقادیر زیادی پروتئین آب پنیر در وعده ی صبحانه به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند. نتایج این تحقیق در نشست سالانه ی انجمن غدد درون ریز در بوستون ارائه شد.

 پرفسور باکوبویچ می گوید: یک صبحانه ی حاوی کالری بالا ناشی از وجود پروتئین، یک ناهار متوسط و یک شام کوچک به کاهش وزن، افزایش سیری و کاهش پیک گلوکز در طول روز درمیان افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

 با این حال مزایای صبحانه ی حاوی مقادیر زیاد پروتئین به کیفیت  و منبع آن پروتئین بستگی دارد. پودر پروتئین پنیر که محصول جانبی تهیه ی پنیر از شیر است، موجب القاء سیری بیشتر وکاهش پیک گلوکز پس از غذا درمقایسه با سایر منابع پروتئینی نظیر تخم مرغ، سویا یا ماهی تن می شود.

 با کوبویچ وهمکارش  به بررسی تأثیر پروتئین wheyیا آّب پنیر درمقایسه با سایر منابع پروتئینی  بر کاهش وزن، سیری و کاهش پیک گلوکز و مقدار هموگلوبین  A1Cدرافراد دارای  اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

 آنها به طور تصادفی از 48 فرد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که بطور متوسط 59 سال سن داشتند برای شرکت  دریکی از سه گروه رژیم غذایی که حاوی مقادیر یکسانی کالری بودند، ثبت نام کردند. به مدت 23 ماه تمامی شرکت کنندگان یک صبحانه ی حجیم، یک ناهار متوسط و یک شام کوچک میل کردند اما ترکیب صبحانه ی آنها، مقدار و منبع پروتئین آن در هر سه  گروه با هم  متفاوت بود.

 پروتئین  موجود در صبحانه ی گروه اول اغلب پروتئین آب پنیر بود درحالیکه برای گروه دوم پروتئین هایی نظیر تخم مرغ، سویا یا تن و برای گروه سوم صبحانه ای با مقدار زیاد کربوهیدرات  یا نشاسته بود.

 پس از 12 هفته ، در گروهی  که صبحانه ی حاوی پروتئین آب پنیر را میل کرده بودند، بیشترین کاهش وزن یعنی 7.6کیلوگرم مشاهده گردید درحالیکه برای گروه دوم که از سایر پروتئین ها استفاده  می کردند کاهش وزن 6.1کیلوگرم و برای گروه سوم که صبحانه ای حاوی کربوهیدرات زیاد میل می کردند این کاهش وزن تنها 3.1کیلوگرم بود.

 گروهی که از پروتئین آب پنیر درصبحانه استفاده می کردند احساس سیری بیشتری کرده و درطول روز کمتر احساس گرسنگی  می کردند و پیک گلوکز پس از غذا در آنها در مقایسه با دو گروه دیگر پایین تر بود. همچنین مقدار هموگلوبین A1Cآنها نسبت به دو گروه دیگر بیشتر کاهش یافت. پرفسور با کوبویچ می گوید: رژیم پروتئین  آب پنیر به طور چشمگیری موجب سرکوب هورمون گرسنگی یعنی گرلین می شود. نوشیدنی حاوی آب پنیر براحتی قابل تهیه است و مزایای زیادی برای استفاده بعنوان صبحانه  به منظور کاهش وزن، گرسنگی وکاهش پیک گلوکز وهموگلوبین  A1Cدارد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160402111253.htm